نوبازارایران
نوبازار
جستجو برای:

راهنمای خرید خودرو دست دوم


راهنمای خرید خودرو دست دوم

با افزایش قیمت خودروی صفر، تمایل به خرید خودرو و وسایل نقلیه دست دوم به مراتب بیشتر میشه ولی خیلی از خریداران از خرید خودروی کارکرده نگرانی دارن که خودروی مورد نظر دچار مشکل و نقوص فنی نباشه، در این مقاله قصد داریم نکاتی رو در مورد خودرو های دست دوم بگیم تا در خرید شما کمک کنه تا مشکلات رو به حداقل برسونه.

اصالت خودرو

قبل از هر چیزی باید مطمن بشین که خودروی مورد نظر شما دست چندم هست و آیا شخص فروشنده مالک یا نماینده قانونی این خودرو هست یا خیر، از این رو حتما سند سبز یا کارت خودرو رو از فروشنده بخواین. یک خودرو با مالک های متعدد خبر از سلیقه های مختلف در نگهداری خودرو میده و باید انتظار خرابی های متعدد باشین. از نوشتن قولنامه ی دستی و دادن بیعانه بدون تحویل گرفتن خودرو جدا خودداری کنید. پیشنهاد میشه حتما خودرو رو در مراکز رسمی فروش خودرو که نیروی انتظامی نظارت داره قولنامه کنین.

کارکرد خودرو

بطور عادی هر خودرو سالیانه میانگین ده هزار کیلومتر کارکرد داره، بر فرض یک خودروی مدل ۹۳ باید چهل الی پنجاه هزار کیلومتر کارکرد داشته باشه اگر این مقدار اضافه یا خیلی کمتر بود باید دلیل اون رو حتما جویا بشین. اگر کارکرد خودرو دو برابر این رقم بود بدونید که این خودرو بیش از حدل معمول در مصرف بوده و باید انتظار خرابی های پی در پی رو داشته باشید که این مورد برای شما هزینه بر خواهد بود. اگر کیلومتر کمتر از حد معمول بود باید بدونید که کیلومتر این خودرو دستکاری شده مگر خودرو واقعا خواب داشته که البته خواب زیاد خودرو هم در نوع خودش باعث خرابی خودرو میشه.

بدنه خودرو

حتما قبل از خرید خودرو پیش یک متخصص بدنه و رنگ خودرو برید تا از سلامت اون مطمن بشین چون خودروهایی که از ناحیه عقب و یا جلو تصادف یا تعویض قطعه داشتن افت قیمت شدیدی دارن. قطعات تعویض شده معمولا از روی تغییر رنگ پیج و نوع صداشون قابل تشخیص هستن و قسمت های صافکاری شده در نور کاملا دچار دو رنگی یا موج هست و به دلیل بتونه شدن خاصیت آهن ربایی خود رو از دست میدن. خسارت خودرو هایی که تصادف شدید داشتن و باعث آسیب دیدن شاسی خودرو شدن غیر قابل جبران هست پس تا جایی که امکان داره از خرید خودرو های پر تصادف جدا خودداری کنید.

فنی خودرو

قبل از هر چیز موتور و جعبه دنده ی خودرو رو بررسی کنید چون در صورت خرابی پر خرج ترین قسمت براتون محسوب میشه. به صدای موتور گوش بدید و درب موتور رو باز کنید و کف دست تون رو روی خروجی درب موتور بگذارید و اگر بخار آب و روغن روی دستتون باقی موند و یا دستمالی روی اگزوز نگهدارید اگر دستمال خیس و روغنی شد باید بدونید که خودروی فوق آب روغن قاطی کرده! همچنین برای بررسی جعبه دنده در حالتی که خودرو ثابت هست ترمز دستی رو بالا بدید و خودرو رو در دنده ۳ یا ۴ قرار بدید و پا رو از روی کلاچ بردارید اگر خودرو خاموش نشد بدونید صفحه کلاچ این خودرو مشکل داره. همچنین بررسی جلو بندی و تعادل فرمان از نکته های مهم محسوب میشه البته که می تونید تمامی این آزمایش هارو به یک مکانیک بسپارید.

برق خودرو

ضمن بررسی سبز بودن رنگ وضعیت باتری از سلامت بودن فن های ماشین اطمینان پیدا کنین و کولر و بخاری هم از مسال مهم خودرو هستند.

حرف آخر

از خرید خودروهایی که سند اون ها معلق هست خودداری کنین و از قولنامه کردن با دلالان و سپردن خودرو با پلاک ضمن وکالتنامه دوری کنین. از خرید خودروهای بزک شده و خیلی چشم گیر (البته که منظور خودروهای چند سال کارکرده س!) جدا خودداری کنید. امیدواریم این نکته کوتاه باعث تجربه خوشی در خرید شما باشه.