نوبازارایران
نوبازار
جستجو برای:

نکاتی برای خرید موبایل دست دوم و کارکرده


نکاتی برای خرید موبایل دست دوم و کارکرده

شاید برای شما هم پیش اومده باشه که بخواید موبایل و یا تبلت دست دوم و کارکرده بخرید ولی همیشه براتون سوال بوده آیا این دستگاه مشکلی نداره؟ آیا قبلا تعمییر شده؟ و در این حالت اطمینان کردن کار سختیه و اگر چشم بسته خرید کنین بعدا ممکنه سخت پشیمون بشین و خودتون رو سرزنش کنین. تو این مقاله قصد داریم چندین نکات آموزشی برای بررسی یک موبایل دست دوم بگیم که ریسک خرید یک دستگاه معیوب رو با حداقل برسونیم.

بررسی اصالت دستگاه

اولین قدم و مهم ترین اصل خرید یک گوشی موبایل بررسی اصالت دستگاه هست، ابتدا وارد قسمت تنظیمات گوشی بشین تا مطمن بشید سریال دستگاه با سریال روی جعبه برابری میکنه و همیشه از خرید گوشی های بدون جعبه خودداری کنید چون درصد دزدی بودن اون موبایل بالا میره. اگر گوشی مورد نظرتون آیفون هست حتما بررسی کنید که سیستم عامل این دستگاه ios باشه چون طرح های مشابه و قلابی این گوشی در بازار زیاد هست همچنین با مراجعه به سایت رسمی اپل میتونید از اکتیو بودن یا نات اکتیو بودن گوشی اطمینان حاصل کنین. در صورت امکان از فروشنده بخواید تا فاکتور خرید رو در اختیارتون بزاره.  در نهایت با داشتن سریال نامبر گوشی از سامانه همتا اصالت و مالک قانونی اون دستگاه رو بررسی کنید.

بررسی ظاهر و بدنه

خب بعد از اینکه متوجه شدیم دستگاه اصالت قانونی داره و تقلبی نیست نوبت میرسه به بررسی ظاهری، دور تا دو گوشی رو بررسی کنید که اثری از خوردگی و شکستگی نباشه و در گوشی های آیفون در قسمت زیرین پیچ های ستاره ای رو بررسی کنید که قبلا باز نشده باشه چون در غیر اینصورت مطمن باشین این گوشی قبلا تعمییر شده. در گوشی های دیگه معمولا با باز کردن درب باتری می تونید پیچ هارو بررسی کنید. همچنین از سلامت باتری و نداشتن برآمدگی اطمینان پیدا کنین. دقت کنید که صفحه نمایشگر دارای ترک و شکستگی نباشه. دکمه های زیاد و کم کردن صدا و همچنین خاموش روشن کردن گوشی رو بررسی کنید. در صورت امکان با توافق فروشنده می تونید با مراجعه به یک فروشگاه موبایل در حضور فرد متخصص گوشی رو خریداری کنید.

بررسی فنی

بعد از روشن کردن دستگاه میکروفن و بلندگو رو چک کنید و مطمن بشید صدا کاملا رد و بدل میشه بعد سراغ صفحه نمایش برید و با دقت به دنبال پیکسل سوخته بگردین، پیکسل سوخته نقاط روشن ریزی هستن که روی صفحه نمایش پیدا میشن. همچنین صفحه نمایش رو در رنگ های مختلف بررسی کنید بعضی مواقع نقاط روشنی در پس زمینه های تیره خودشون رو نشون میدن. حالا که مطمن شدید که صفحه نمایش مشکل خاصی نداره از سالم بودن تاچ گوشی هم اطمینان پیدا کنین. حتما داخل دستگاه سیمکارت بزارید و یک تماس آزمایشی بگیرید و صدا رو از دو طرف چک کنین. حالا نوبت میرسه به مهم ترین قسمت گوشی یعنی دوربین، عکس و فیلم بگیرید و خروجی اونهارو بررسی کنین. در زمانی که گوشی رو بررسی می کنید به مقدار کم شدن باتری دقت کنید تا میزان سلامت باتری مشخص بشه البته در گوشی های پیشرفته مثل آیفون در قسمت تنظیمات میزان سلامتی باتری نمایش داده میشه.

بررسی لوازم جانبی

در آخر کابل شارژر و هندزفری رو چک کنین تا دچار قطعی نباشن و خیلی مهمه که این وسایل حتما اصلی باشن چون اگر غیر اصل باشه نشون میده که فروشنده سلیقه خوبی در نگهداری این گوشی نداشته.

قیمت گذاری

و در نهایت قبل از خرید و پرداخت به فروشنده از طریق سایت های معتبر قیمت نو یا کارکرده اون مدل رو جستجو کنید تا برایتان گرون تموم نشه و این رو هم فراموش نکنید هر ارزونی بی علت نیست و اگر فروشنده به هر دلیلی قیمت وسوسه کننده ای رو به شما پیشنهاد کرد حتما تردید کنید چون ممکن اون گوشی مشکلی داشته باشه که فروشنده قصد خلاص شدن از دستش رو داشته باشه و این مشکل از چشمان شما مخفی هست!